torsdag 4 juni 2009

Skolplansch

Hej!
Ute är det regntyngda skyar. Stackars studenter i sina fina kläder som blir alldeles genomblöta.
Då kan man behöva en påminnelse om att det faktiskt är sommar.
Jag hittade denna skolplansch om trafikvett på Vilgots Antik i Norrköping, och mer somrigt än det här kan man väl inte hitta. Den hänger nu i pojkarnas rum på torpet. När jag kom hem med den så sa min man: " Men, ser du inte vad som inte stämmer med den här bilden?"
Måste erkänna att jag inte gjorde det, men kan ni?
En liten ledtråd är att planschen är tryckt 1945.
Just det, barnen cyklar på vänster sida!
En liten kul detalj. Måste bara komma ihåg att säga till sonen att man numera cyklar på höger sida på vägen!
Hoppas att ni som firar studenter och avslutningar inte blir för blöta utan att ni får ett soligt minne,
Stora kramen Maria

14 kommentarer:

  1. Hej goa du!

    Tack för din fina kommentar, tja, beroendet får väl klassas in i shopaholic-kategorin antar jag?

    Jag älskar de där gamla skolplanscherna, de är så vackra, men ack så svåra att få tag på!!

    Må så gott, ha en mysig helg!!

    KRAM! / Kerstin

    SvaraRadera
  2. Jättefin plansch! Tack för den fina kommentaren hos mig! Jag blev verkligen jätteglad! Jag är självlärd och det är den första kronan jag gjort! Ha en härlig kväll! Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Godkväll Mia!
    Tänk så fina planscher de gjorde förr.. så söt den var!

    jag tänkte oxå på alla stackars studenter idag.. gjorde ju en hel del studentmat på beställning till ett par uppvaktininger.. hua!

    När vår evelina tog studenten för exakt ett år sedan rådde värmebölja.. vi var oroliga tt det skulle bli FÖR varmt i trädgården. tänk va!

    Stor kram
    A-C

    SvaraRadera
  4. Vilken ljuvlig skolplansch! Nu hade du tur, dom finaste brukar ju vara omöjliga att få tag i. Joo, kom ihåg att säga att den visar vilken sida dom inte ska cykla på!
    Vilket trevligt torp ni ser ut att ha!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  5. Vilken fin skolplansch, det var ju ett tag sen vi bytte till högertrafik:-)
    Jag har två skolplanscher som hänger på altanen, de visade jag för ett tag sedan.
    Vi har skolavslutning nästa vecka, hoppas det blir varmare då.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Underbar gammal skolplansch! Jag älskar sådana och det är i princip bara sådana som jag har på väggarna här hemma. De är superfina, verkligen. Kul också att de cyklar på vänster sida juh :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Tack för din goa kommentar! Vilken fin plansch!
    Skälv hittar jag inga såna, jo en men de skulle ha 495:-, det var bilder på höns. Var det dyrt eller billigt?

    Här är det studentbal ikväll så hoppas solen kommer fram.

    Trevlig helg till dig också!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Loppis och B&B tur? Vad härligt det låter!! Det finns ett trevligt B&B som heter Solgården Tur och Retur i Lerberget som är jättegulligt - prova det! Självklart är du välkommen förbi om du vill det!!

    Gillar ni trädgård? För jag vet att det finn ett B&B som har fantastisk trädgård ut mot Ängelholm någonstans i så fall.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Hej Maria!
    Vilken underbar skolplansch du fick tag på!
    Riktigt charmig..o att de cyklar på "fel" sida oxå;)

    Ha en bra lördag,
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Fniss!! På franska och allt!!!

    KRAM!!

    SvaraRadera
  11. tjena

    Hihi, jag tror att din hemmadag med snoriga barn slog min usla dag med hästlängder :)

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Vilken charmig skolplansch !!
    De e så svårt att hitta sånna tycker jag men den där var ju ovanligt gullig !
    Hoppas du har en riktigt fin helg nu !
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  13. Tack Maria! Det låter verkligen som om det skulle kunna vara en Rosa Helena - ska ta och googla lite på det :)

    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  14. Oj vilken superfin skolplansch...
    var hos Ölands byggnadsvård i sommras och köpte en liknande med lekande barn - men din var nog ännu bättre än min.

    SvaraRadera

Åh, så kul att du ville skriva en rad eller två! Tack, det betyder så mycket för mig!

Välkommen !

Så kul att Du tittar in! Här får du se bilder från vårt nya hem med dess underbara trädgård, vårt sommartorp och lite annat smått och gott. Du får gärna lämna en hälsning.
Kram