lördag 7 mars 2009

Rum- & Trädgårdmässan i Kista


Idag har jag varit på vårens första trädgårdsmässa. Den arrangeras bl a av en av mina favorittidningar Drömhem och Trädgård. Chefsredaktören själv stod i montern och var hur trevlig som helst. Kerstin Holmberg och hennes son hade gjort underbara blomsterarrangemang i krukor o planteringar. De flesta gick i färgerna rosa och ljusgrönt. Kerstin hade även byggt upp ett uterum med dukat bord där man inte skulle tacka nej till en middag. Jag tog inga bilder eftersom de kommer att komma ut i tidningen.


Generellt sett så tyckte jag att mässan var Nordiska trädgårdar i lightversion. Det fanns självklart försäljning av pelargoner, lökväxter och orkidéer, men det är samma leverantörer som kommer på "stora mässan". Det fanns även inredningsbutiker, t ex Ambiance ,och leverantörer av uterumsinredning. Ett roligt inslag var några montrar med antikviteter och kuriosa.

En av montrarna med antikviteter. Otroligt fina saker från Dalarna men med Stockholms-prislapp:( Den vackra vita skänken/bänken kommer från en affär och var len som sammet förutom vacker att titta på. Om man bara hade obegränsat med utrymme (och pengar) så hade den fått komma hem med mig.

Tyvärr blev jag alldeles till mig när jag såg det här hos Lantliv & Trädgård, så allt blev suddigt. Kunde dock inte låta bli att visa det ialla fall. Ni får använda fantasin för att se att trädgrenarna var fulla med pyttesmå flaskor upphängda med tunn ståltråd. Urgulligt! Alla var slutsålda så jag passade på att beställa till Nordiska Trädgårdar, där de kommer stå. Montern var en perfekt blandning av blommor, gamla vackra möbler, zinklådor och annat smått o gott helt i min smak. Måste åka och titta i butiken ( i Bromma) någon gång, någon som vill hänga på?



Som ni har märkt från ett tidigare inlägg så tycker jag om rostiga saker. Dessa löv hos Blåregn var underbara, men fick inte följa med mig hem idag. Det fanns ganska mycket trädgårds-utsmyckningar i rost och även gamla urnor och buster. Romantiskt kan man väl sammanfatta de flest montrar med trädgårdsdetaljer.


En vacker vårinstallation. Man kan riktigt höra björklöven susa i vinden (Atschoooo!)


Bo Rappne hade tagit med sig uterummet från Äntligen hemma, eller byggt upp en kopia. Temat var dock italiensk och "molto belissimo".






Om ni som jag tycker om pelargoner och speciellt Mårbacka så får ni inte missa årets nyhet: Viva Madeleine, hos Wibrants. Som ett moln av vitrosa maräng... Skynda och beställ på nätet.


Det här var lite smått o gott. Nu längtar jag till Älvsjömässan! Kanske ses vi där?


Nu börjar Melodifestivalen, skall glutta lite,


Kram Maria

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Åh, jag hade också velat varit där. Idag har det ju varit ett hemskt väder så det skulle passat bra att få vandra runt bland alla vårblommor!

    Ha det så bra!

    Karin

    Ps nu är du länkad hos mig!

    SvaraRadera
  2. Tack för din roliga kommentar inne hos mig :-)
    Din lyllos som fått vara på mässa , jag var på den förra året och njöt !!!
    Ser i ditt förra inlägg att jag inte är ensam om att göra klippböcker , satt hela söndagen igår och klippte ut inspirationsbilder och klistra in !
    Ha det gott !!!
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi verkar ha samma intressen. Fin blogg.
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  4. Hei Maria!

    Hvilken fin blogg du har! Og takk for din koselige kommentar inne hos meg, det ble jeg glad for :) Såklart sender jeg produkter til Sverige, den raskeste og billigste måten.

    Så underbart og få oppleve en slik messe og gå rundt omrking en hel dag og bare ta inn til seg av Inspirasjon. Grønt hører med og gir et hus sånn en fin følelse.

    Håper du får en riktig fin uke!
    Klem Aina

    SvaraRadera
  5. Jag var på mässan förra året, men i år blev det inte tid till det... Men de visar mycket fint. Jag hoppas jag kan åka till Älvsjö istället!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Kul att du också var på mässan!
    Så trevlig blogg du har! Det var kul att jag hittade hit!
    Ha det så gott!

    Kramar Ann-Helen

    SvaraRadera

Åh, så kul att du ville skriva en rad eller två! Tack, det betyder så mycket för mig!

Välkommen !

Så kul att Du tittar in! Här får du se bilder från vårt nya hem med dess underbara trädgård, vårt sommartorp och lite annat smått och gott. Du får gärna lämna en hälsning.
Kram